SVE ŠTO TREBATE ZNATI O BATERIJAMA 100% ELEKTRIČNIH VOZILA RENAULT E-TECH
Litij-ionska baterija
Litij-ionska baterija trenutačno je vodeća tehnologija za električna vozila. Upravo je tu tehnologiju Renault ugradio u svoja 100% električna vozila E‑Tech, a sve kako bi kupcima ponudio optimalno tehničko rješenje uz niz prednosti:
visoka energetska gustoća osigurava veći doseg
mogućnost snažnog, optimiziranog punjenja
trajna učinkovitost bez obzira na temperaturu, bez memorijskog učinka
s vremenom se optimizira trajnost i usporava starenje baterije.
SVE ŠTO TREBATE ZNATI O TEHNOLOGIJI 100% ELEKTRIČNIH VOZILA E-TECH
DIZAJN BATERIJA
Pogonska je baterija glavna sastavnica električnog vozila. Izrađena je i proizvedena s najvećom pozornošću. Naš je cilj smanjiti dimenzije baterije i istovremeno zajamčiti optimalne performanse. Baterija se sastoji od nekoliko elemenata koji osiguravaju ispravan rad:
SIGURNOSNI ELEMENTI
Renault električne baterije zaštićene su posebno konstruiranim, hermetički zatvorenim kućištem, zbog čega ne može doći do samozapaljenja. U slučaju oštećenja ili nesreće, pristup za vatrogasce i prekidač SD pomažu vatrogascima da izvrše intervenciju na posve siguran način.
ĆELIJA
Ćelija je ključna komponenta baterije. Sastoji se od elektroda i elektrolita te služi za pretvaranje energije, oslobođene kemijskom reakcijom, u struju koja pokreće vozilo. Nekoliko stotina ćelija povezano je u module.
MODUL
Baterijski paket uključuje nekoliko međusobno povezanih modula. Broj modula utječe na veličinu baterije i doseg vožnje.
SUSTAV UPRAVLJANJA BATERIJOM
Sustav upravljanja baterijom upravlja ključnim elementima kao što je temperatura, napon i sl. te općenito jamči ispravnost baterije. Osim toga štiti bateriju i pomaže joj da pravilno radi.
BATERIJSKI PAKET
Zbir svih komponenti baterije naziva se baterijskim paketom. Baterijski je paket iznimno krut, čime jamči sigurnost kemijskih i elektroničkih komponenti koje su u njemu sadržane.
Napomena: ćelije i moduli razvijeni su u suradnji s partnerima, a sve ostale komponente baterije osmislio je i proizveo Renault. To nam omogućuje da pružimo kvalitetno rješenje po mjeri vaših potreba.
KAKO RADI ELEKTRIČNA BATERIJA?
Litij-ionska baterija pretvara kemijsku energiju u električnu. To se događa uslijed kemijske reakcije između dviju elektroda, pozitivne (katoda) i negativne (anoda), uronjenih u elektrolit. Kad baterija napaja vozilo, akumulirani se elektroni oslobađaju u stalnom protoku energije kroz strujni krug vozila, između anode i katode, isporučujući energiju električnom motoru. Međutim, prilikom punjenja baterije na punjaču ili regenerativnog kočenja, elektroni se vraćaju u početni položaj.
Kapacitet baterije izražava se u kilovatsatima (kWh), dok se trenutačna vrijednost snage električnog motora i snage punjenja izražava u kilovatima (kW). Kapacitet baterije (kWh) može se usporediti s kapacitetom spremnika goriva (l) u vozilima pokretanima termičkim motorom, a snaga električnog motora (kW) može se usporediti sa snagom termičkog motora (KS).
Doseg vožnje
Doseg uglavnom ovisi o kapacitetu baterije. Veći kapacitet baterije znači i veću kilometražu koju vozilo može prijeći između dva punjenja. Međutim, drugi čimbenici kao što je masa vozila, stil vožnje i vremenski uvjeti također utječu na doseg električnog vozila.
Renault Megane E-Tech 100% electric
Renault Megane E-Tech 100% electric: baterija debljine 11 cm može pohraniti 60 kWh električne energije te tako omogućiti doseg do 480 km (WLTP) nakon samo jednog punjenja. Vrijednosti dosega ovise o vozilu.
SPOSOBNOST PUNJENJA I SNAGA
Sposobnost punjenja
Skladištenje i preraspodjela energije glavni su zadaci baterije, o čemu u konačnici ovisi doseg električnog vozila. Prilikom izrade baterije uzeli smo u obzir njezinu sposobnost da u kratkom roku akumulira snagu punjenja (kW), bez obzira na vrstu punjača.
Vrijeme punjenja
Baterije vozila E-Tech osmišljene su da pruže najbolji omjer kapaciteta i vremena punjenja. Idealne su za upotrebu na autocesti te omogućuju učinkovito punjenje na ultra-brzim punionicama. Primjerice, doseg vozila Renault Megane E-Tech 100% electric možete povećati za do 200 km u samo 30 minuta punjenja. Vozilo možete puniti na različite načine: na punionici izmjeničnom strujom snage do 22 kW ili na brzoj punionici istosmjernom strujom snage do 130 kW (u razdoblju vršnog opterećenja mreže).
Okolni uvjeti
Na bateriju utječu i okolni uvjeti. Da bismo osigurali pravilan rad vozila, u bateriju smo ugradili sustav hlađenja koji prilagođava njezinu radnu temperaturu. Nadalje, oslanjajući se na informacije usluge Google Maps u vozilu i multimedijskog sustava openR link, baterija se uoči planiranog zaustavljanja na punionici istosmjernom strujom zagrijava, čime se optimizira snaga punjenja*.
*ovisno o modelu i verziji
DUGI ŽIVOTNI VIJEK I TRAJNOST
Jamstvo Renault stručnosti i kvalitete
Renault je od predstavljanja prve generacije modela Zoe stekao više od 10 godina iskustva u području električne tehnologije. To znači da smo veoma dobro upućeni u to kako baterije stare i da svojim kupcima možemo zajamčiti stručnost i predanost.
Jamstvo na bateriju
Baterije Renault E-Tech 100% electric vozila pokrivene su jamstvom do osam godina ili 160.000 km (do ispunjenja jednog od dvaju uvjeta). Imajte na umu da baterije vozila, kao i baterije svih drugih elektroničkih uređaja, prirodno degradiraju. Baterije naših novih modela osiguravaju najmanje 70% početnog kapaciteta u razdoblju trajanja jamstva.
SIGURNOST BATERIJE
Sigurnost električnih vozila prioritet je za marku Renault. Renault je jedini proizvođač vozila koji u svojim redovima ima vatrogasca. Nadalje, marka blisko surađuje sa stručnjacima za sigurnost trećih strana kako bi poboljšala vašu sigurnost. U tom smislu možemo izdvojiti dvije velike inovacije:
Fireman Access
Fireman Access omogućuje vatrogascima da izravno pristupe bateriji zahvaćenoj vanjskim požarom i tako obave intervenciju u samo pet minuta.
Zahvaljujući inovativnom SD Switchu, vatrogasci za vrijeme intervencija (ne uključujući požarne) mogu odmah isključiti bateriju iz električnog kruga te se tako zaštititi od potencijalnog električnog udara.
Bateriju je moguće zamijeniti na kraju prve faze životnog ciklusa (između 10. i 15. godine starosti baterije ili kada kapacitet punjenja padne ispod 70%). Nakon toga slijedi druga faza u kojoj se baterija može prenamijeniti za pohranu obnovljive energije ili iskoristiti u manje zahtjevne svrhe mobilnosti. Vozila se po završetku druge faze životnog ciklusa mogu reciklirati.
Renault se u skladu s europskom direktivom obvezao prikupljati rabljene baterije iz svojih električnih vozila. Stoga se za pomoć pri recikliranju baterije vozila možete obratiti bilo kojem od naših centara Renault E-Tech. Tvornica Re-Factory u Flinsu od 2024. planira ugraditi liniju za rastavljanje električnih baterija i vozila.
PRENAMJENA
Prenamjena
Nakon što baterija ispuni svoju svrhu u vozilu, postavlja se pitanje kako je još možemo upotrijebiti. Odgovor na to ponudila je marka Mobilize u programu „Napredna rješenja za pohranu energije” koji je već zaživio u nekoliko tvornica u Francuskoj i Europi. Primjerice, baterije je na kraju životnog vijeka moguće iskoristiti za skladištenje energije vjetroturbina i solarnih farmi. Na taj se način osiguravaju rješenja za prekide u isporuci tih izvora energije.
RECIKLIRANJE
Recikliranje
Proces recikliranja litij-ionske baterije, započinje njezinim rastavljanjem i vađenjem svih komponenti. Sastavni dijelovi od plastike, metala i elementi za zavarivanje odvoze se u posebne reciklažne objekte.
VAŠA PITANJA O ELEKTRIČNIM BATERIJAMA
JE LI BOLJE KUPITI BATERIJU ILI JE UNAJMITI?
Za razliku od vremena kad je tržište električnih vozila još bilo u povojima, većina proizvođača danas ne nudi najam baterije. Razlog za to jednostavan je i obećavajući: tehnologija se u pogledu rada i trajnosti itekako dokazala!
Štoviše, baterije vozila Renault E-Tech pokrivene su jamstvom do 160.000 km ili osam godina i mogu se zamijeniti kada njihov kapacitet padne ispod 70% početnog kapaciteta.
Renault ima više od 10 godina iskustva u radu s litij-ionskim baterijama za električna vozila. Njihova trajnost premašuje industrijska predviđanja, a prednost je i to što tijekom 10 godina izgube tek mali dio kapaciteta. Dobro je znati:
Renault i dalje nudi opcije najma električnog vozila (uključujući bateriju).
Želite li preprodati električno vozilo, Renault vam može izdati potvrdu o stanju baterije.
Renault jamči da će u suradnji sa specijaliziranim tvrtkama reciklirati sve baterije.
RECIKLIRAJU LI SE BATERIJE ELEKTRIČNOG VOZILA?
Apsolutno. U prvom redu zato što smo na to pravno obvezani, ali i zato što to smatramo logičnim. Baterije konstruiramo imajući na umu čitav njihov životni ciklus.
Naš je cilj da do 2030. godine 70% baterija proizvedemo uz pomoć strateških materijala (nikal, kobalt, litij itd.) iz recikliranih baterija. Osnažena tvornicom Re-Factory u Flinsu i partnerstvom s tvrtkama Veolia i Solvay, Renault Grupa znatno je ispred svojih konkurenata.
Prva faza životnog ciklusa baterije: u srcu naših vozila. Baterija ostaje u vozilu sve dok ga pravilno opskrbljuje električnom energijom (do manje od 70% početnog kapaciteta). Njezino stanje moguće je pratiti u aplikaciji My Renault.
Druga faza životnog ciklusa baterije: prenamjena. Kad kapacitet baterije padne ispod 70%, bateriju je moguće prenamijeniti u neke druge svrhe. Primjerice, može poslužiti u drugim područjima e-mobilnosti ili za skladištenje solarne energije i energije vjetra.
Treća faza životnog ciklusa baterije: oporaba sastavnih dijelova. Nakon šest do deset godina, baterija se šalje na reciklažu s ciljem oporabe različitih elemenata (nikal, kobalt, litij i dr.). Cilj je reciklirati do 95% dijelova baterije.
Renault se u tu svrhu udružio sa specijaliziranim partnerima koji pomažu osigurati odgovoran kružni proces proizvodnje tijekom čitavog životnog ciklusa baterije. Logično, zar ne?